- Analiza makrootoczenia
- Analiza sektorowa
- Analiza sytuacyjna spółki
- Analiza finansowa spółki
- Wycena spółki na giełdzie
Analiza makrootoczenia jest zazwyczaj pierwszą analizą stosowaną przed podjęciem decyzji inwestycyjnych. Polega na obserwacji i analizie zjawisk zachodzących w gospodarce kraju. Głównym jej celem jest poznanie prognoz dotyczących tempa rozwoju gospodarki na najbliższe lata. Ocenia się również sytuację globalną (np. kryzys w innym kraju).
Do analizy makrootoczenia stosuje się poniższe wskaźniki: |
- PKB
- Inflacja
- Stopy procentowe
- Kursy walut
- Stopa bezrobocia
| - Deficyt budżetowy
- Dług publiczny
- Sprzedaż detaliczna
- Produkcja przemysłowa
- Wskaźniki wyprzdzające koniunkturę
|
Czynniki niemierzalne: |
- Stabilność polityczna
- Polityka podatkowa
- Zasady zatrudnienia
- Technologia
| - Infrastruktura
- Czynniki geograficzne
- Inne regulacje prawn
|
Analiza sektorowa polega na badaniu grupy przedsiębiorstw produkujących ten sam typ wyrobów lub świadczących podobne usługi, co interesująca nas spółka. Odpowiada na pytanie, które sektory przyniosą w przyszłości największe zyski.
Warto pamiętać, że lepiej jest zainwestować w najsłabszą spółkę z branży o bardzo dobrych perspektywach, niż najlepszą spółkę z branży stabilnej lub schyłkowej.
Analiza spółki polega na zapoznaniu się z wszystkimi dostępnymi informacjami na temat spółki i jej otoczenia.
Analiza sytuacyjna spółki uwzględnia wyłącznie kryteria niefinansowe. Odpowiada za zapoznanie się m.in. ze strategią rozwoju danego przedsiębiorstwa, wielkością zatrudnienia, jakością kadry zarządzającej, wykorzystywaną technologią. Istota tej analizy to również poznanie specyfiki rynku oraz produktu.
Analiza finansowa spółki bada kondycję finansową przedsiębiorstwa. Wykorzystywane są do tego dane publikowane w sprawozdaniach finansowych, takie jak:
- Bilans
- Rachunek zysków i strat
- Rachunek przepływów pieniężnych
- Rachunek zmian w kapitale własnym
- Informacje dodatkowe
Pomocne dla oceny sytuacji finansowej są wskaźniki: płynności, zadłużenia, efektywności, rentowności, rynkowe.
Wycena spółki to ostatni, jednak najprawdopodobniej najtrudniejszy element analizy fundamentalnej. Polega na wyborze najbardziej perspektywicznych podmiotów, a następnie w oparciu o wszelkie informacje określeniu wartości akcji spółki. Cel to sprawdzenie czy są one niedowartościowane czy przewartościowane, czy należy je więc kupować czy sprzedawać. Ocena wartości przedsiębiorstwa jest niezwykle trudna do oszacowania. Pod uwagę bowiem bierze się nie tylko wartość księgową spółki ale także wizerunek, markę, technologię, zasoby ludzkie oraz perspektywy rozwoju.
Istnieje kilka metod wyceny. Najpopularniejsze z nich to:
- Metoda dochodowa - (uważana za najlepszą z dotychczasowych metod). Wartość firmy odpowiada nadwyżkom finansowym generowanym przez spółkę.
- Metoda porównawcza - wskazuje czy inwestycja w dane akcje jest opłacalna, na podstawie wycen innych "podobnych" spółek (konkurentów z branży, o podobnej skali działalności).
- Metoda majątkowa - rzadko stosowana, gdyż uwzględnia tylko majątek spółki pomniejszony o dług.