Trend horyzontalny
Przydatność: | podjęcie decyzji kupna, sprzedaży |
Ruch cen: | zależy od czasu trwania trendu |
Sygnał kupna: | przebicie w górę linii trendu |
Sygnał sprzedaży: | przebicie w dół linii trendu |
Teoria
Aby wyznaczyć trend horyzontalny należy wyodrębnić dwa minima (rys. 1) albo dwa maksima (rys. 2) cenowe (1,2) przy czym oba punkty muszą zostać ustalone na tym samym poziomie. Punkty te muszą być oddalone od siebie przynajmniej o tydzień, a pomiędzy nimi kurs musi wyraźnie odejść od wyznaczanej właśnie linii trendu. Potwierdzenie trendu następuje, gdy kolejny punkt zwrotny (3) utworzy się w jego pobliżu.
Istnieją dwa kryteria ważności (w sensie technicznym) trendu horyzontalnego:
- ilość potwierdzeń: większa liczba punktów zwrotnych na linii bądź blisko niej świadczy o większej sile trendu, tzn. każdy test trendu podkreśla jego znaczenie
- odległość między punktami wyznaczającymi trend: im większy jest odstęp (w czasie) pomiędzy punktami zwrotnymi, tym silniejszy trend.
Sygnał sprzedaży zostaje wygenerowany, jeśli kurs przebija w dół linię trendu (rys. 1). Sygnał kupna zostaje wygenerowany, jeśli kurs przebija w górę linię trendu (rys 2.) przy znacznej zwyżce wolumenu obrotów. Wielkość ruchu cen podczas wybicia musi wynieść co najmniej 3% w przypadku akcji lub 2% w przypadku indeksu.
Taktyka gry
Jeśli posiadasz akcje:
- jeśli nastąpi przebicie w dół czerwonej linii trendu (rys. 1) sprzedaj natychmiast
- jeśli nastąpi przebicie w górę niebieskiej linii trendu (rys. 2) sprzedaj na wybiciu i odkup na korekcie
Jeśli nie posiadasz akcji:
- jeśli nastąpi przebicie w górę niebieskiej linii trendu (rys. 2) możesz kupować na korekcie