Od dnia 1 marca 2021 roku za akcjonariusza wobec spółki uznawać się będzie tylko te osoby, które zostaną wpisane do rejestru akcjonariuszy.
Rejestr akcjonariuszy zawierać będzie między innymi następujące informacje:
- szczegółowe dane emitenta tj. np. firmę, siedzibę i adres spółki, oznaczenie sądu rejestrowego i numer,
- datę zarejestrowania spółki oraz szczegóły dotyczące poszczególnych emisji,
- nazwisko i imię albo firmę (nazwę) akcjonariusza oraz jego adres do doręczeń, a także adres poczty elektronicznej, jeżeli akcjonariusz wyraził zgodę na komunikację ze spółką i podmiotem prowadzącym rejestr przy wykorzystaniu poczty elektronicznej,
- wpis na żądanie zastawnika albo użytkownika, że przysługuje mu prawo wykonywania prawa głosu z obciążonej akcji,
- wpis na żądanie akcjonariusza o wykreśleniu obciążenia jego akcji ograniczonym prawem rzeczowym,
- ograniczenia co do rozporządzania akcją oraz postanowienia statutu o związanych z akcją obowiązkach wobec spółki.
W celu utworzenia rejestru akcjonariuszy, niezbędne jest podjęcie odpowiednich działań tj. zawarcie umowy o prowadzenie rejestru, wezwanie akcjonariuszy.
Oferta Biura Maklerskiego
Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego spółkom niepublicznym (akcyjnym i komandytowo – akcyjnym) oferuje kompleksowe usługi wdrożenia i prowadzenia rejestru akcjonariuszy, który prowadzony będzie w formie elektronicznej. Nasze Biuro udostępni system wspierający Emitentów w procesie przyjmowania akcji do depozytu oraz prowadzenia księgi akcyjnej. Przygotowane rozwiązanie zapewni Emitentom oraz ich Akcjonariuszom możliwość przeglądania rejestru akcjonariuszy oraz wiele innych dodatkowych funkcjonalności.
W ramach usługi prowadzenia rejestru akcjonariuszy Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego oferuje pełen zakres czynności wymaganych w związku z nowelizacją KSH, w tym m.in.:
- utworzenie i prowadzenie rejestru akcjonariuszy zgodnie z wymogami KSH,
- dokonywanie wpisów w rejestrze zgodnie z zasadami określonymi w KSH, w tym dokonywanie zmian w związku ze zmianą własności akcji, w przypadku sprzedaży, dziedziczenia czy darowizny,
- ustanawianie blokad, zastawów itp.,
- udostępnianie danych zawartych w rejestrze uprawnionym podmiotom,
- wydawanie świadectw rejestrowych,
- wykonywanie innych czynności wymaganych od podmiotu prowadzącego rejestr przepisami KSH lub innymi przepisami prawa.
FAQ
1. Co oznacza zniesienie formy materialnej akcji?
Jest to tak zwana dematerializacja akcji. Od dnia 1 marca 2021 r. akcje "materialne" spółek akcyjnych i komandytowo – akcyjnych nie będą mogły posiadać formy dokumentu (przestaną posiadać formę materialną) i będą musiały być zarejestrowane w Rejestrze Akcjonariuszy prowadzonym przez uprawniony podmiot. Do 30 września 2020 r. Walne Zgromadzenie Spółki musi dokonać wyboru podmiotu prowadzącego rejestr, a zadząd spółki musi niezwłoczne zawrzeć z nim umowę.
2. Z czego wynika konieczność posiadania Rejestru Akcjonariuszy i kogo dotyczą zmiany?
Wynika to ze zmiany w dniu 30 sierpnia 2019 r. ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw oraz art. 43 Ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-21), które od 1 marca 2021 r. wprowadzają obowiązkową dematerializację akcji wszystkich spółek akcyjnych i komandytowo – akcyjnych.
3. Jakie są konsekwencje braku Rejestru Akcjonariuszy?
Za nie wybranie podmiotu prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy do 30 września 2020 r. osobom reprezentującym spółkę grozi kara grzywny do 20 000 zł.
Osoby nie wpisane do Rejestru Akcjonariuszy nie będą mogły od dnia 1 marca 2021 r. wykonywać swoich praw wynikających z akcji ani nie będą mogły dokonywać obrotu akcjami w formie materialnej. Za akcjonariusza będą uważane tylko te osoby lub podmioty, które zostały wpisane do Rejestru Akcjonariuszy.
Utrata mocy dowodowej akcji "materialnych", które nie zostały zarejestrowane w Rejestrze Akcjonariuszy nastąpi w dniu 1 marca 2026 r.
4. Jakie są kluczowe terminy?