Elektroniczny Rejestr Akcjonariuszy BM PKO Banku Polskiego

Komunikaty

  • komunikat 9 – 01.07.2024

    Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego (zwane dalej “PKO BP BM”) informuje, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w piśmie z dnia 10 maja 2024 r. kierowanym do podmiotów prowadzących rejestry akcjonariuszy, zwrócił się o podjęcie działań informacyjnych wobec Spółek, dla których prowadzone są rejestry akcjonariuszy w celu przeprowadzenia identyfikacji oraz weryfikacji tożsamości wszystkich akcjonariuszy, osób upoważnionych do działania w ich imieniu oraz beneficjentów rzeczywistych do dnia 28 lutego 2026 r.

    Zgodnie z treścią art. 2 ust. 2 pkt 10 Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 z późn. zm.) - (zwanej dalej „AML”) w przypadku umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy, o której mowa w art. 30032 i art. 3282 ustawy Kodeks spółek handlowych, przez klienta instytucji obowiązanej, którą jest PKO BP BM rozumie się wyłącznie akcjonariusza, zastawnika lub użytkownika akcji podlegającego wpisowi do tego rejestru w związku z transakcją stanowiącą podstawę dokonania wpisu, co oznacza konieczność stosowania środków bezpieczeństwa finansowego zgodnie z przepisami Ustawy AML.

    Na podstawie art. 33 ust. 1 i 2 Ustawy AML, instytucja obowiązana stosuje wobec klientów środki bezpieczeństwa finansowego.

    W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego instytucja obowiązana:

    1. Identyfikuje klienta oraz weryfikuje jego tożsamości;
    2. Identyfikuje beneficjenta rzeczywistego oraz podejmuje uzasadnione czynności
    w celu:

    1. weryfikacji jego tożsamości,
    2. ustalenia struktury własności i kontroli – w przypadku klienta będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub trustem.

    Zgodnie z art. 36 ust. 1 Ustawy AML, identyfikacja klienta polega na ustaleniu w przypadku:

    1. Osoby fizycznej:

    1. imienia i nazwiska,
    2. obywatelstwa,
    3. numeru PESEL, lub daty urodzenia – w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL, oraz państwa urodzenia,
    4. serii i numeru dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby,
    5. adresu zamieszkania – w przypadku posiadania tej informacji przez instytucję obowiązaną,
    6. nazwy (firmy), numeru identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adresu głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą;

    2. Osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej:

    1. nazwy (firmy),
    2. formy organizacyjnej,
    3. adresu siedziby lub adresu prowadzenia działalności,
    4. NIP, a w przypadku braku takiego numeru – państwa rejestracji, nazwy właściwego rejestru oraz numeru i daty rejestracji,
    5. imienia, nazwiska oraz numeru PESEL, lub daty urodzenia – w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL, oraz państwa urodzenia osoby reprezentującej tę osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

    Jednocześnie na podstawie art. 36 ust. 3 Ustawy AML instytucja obowiązana zobligowana jest również  do identyfikacji osoby upoważnionej do działania w imieniu klienta oraz weryfikacji jej tożsamości i umocowania do działania w imieniu klienta. Identyfikacja tej osoby obejmuje ustalenie:

    1. imienia i nazwiska,
    2. obywatelstwa,
    3. numeru PESEL, lub daty urodzenia – w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL, oraz państwa urodzenia,
    4. serii i numeru dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby.

    Ponadto art. 36 ust. 2 Ustawy AML nakazuje również identyfikować beneficjenta rzeczywistego, co obejmuje ustalenie imienia i nazwiska, a w przypadku posiadania dodatkowych danych również:

    1. obywatelstwa,
    2. numeru PESEL lub daty urodzenia – w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL,
    3. państwa urodzenia,
    4. serii i numeru dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby, oraz
    5. adresu zamieszkania.

    Należy podkreślić, iż zgodnie z treścią art. 37 ust. 1 Ustawy AML weryfikacja tożsamości klienta, osoby upoważnionej do działania w jego imieniu oraz beneficjenta rzeczywistego polega na potwierdzeniu ustalonych danych identyfikacyjnych na podstawie dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby fizycznej, dokumentu zawierającego aktualne dane z wyciągu z właściwego rejestru lub innych dokumentów.

    Mając powyższe na uwadze, PKO BP BM zgodnie ze wskazaniem Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego zwraca się z prośbą o podjęcie działań informacyjnych wobec akcjonariuszy Państwa Spółek, które umożliwią przeprowadzenie, do dnia 28 lutego 2026 r. identyfikacji oraz weryfikacji tożsamości wszystkich akcjonariuszy, osób upoważnionych do działania w ich imieniu oraz beneficjentów rzeczywistych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Ustawy AML.

    W celu aktualizacji/weryfikacji/identyfikacji danych akcjonariusz powinien zgłosić się do Punktu Obsługi Klienta PKO BP BM lub Punktu Usług Maklerskich w Oddziale PKO BP:

    • osoba fizyczna z dokumentem tożsamości,
    • osoba prawna – reprezentant/ci lub pełnomocnik z dokumentem tożsamości, dokumentem pełnomocnictwa, dokumentami korporacyjnymi oraz dokumentami potwierdzającymi strukturę właścicielską i beneficjenta rzeczywistego.

    Akcjonariusz może być reprezentowany przez pełnomocnika z zastrzeżeniem, że zakres umocowania będzie upoważniał pełnomocnika do złożenia wszystkich niezbędnych oświadczeń w imieniu Mocodawcy, w tym do dokonania aktualizacji danych Mocodawcy zgodnie z załączonym Formularzem danych klienta. 

    Podpis Mocodawcy na pełnomocnictwie powinien być poświadczony notarialnie lub Pełnomocnictwo może być podpisane przez Mocodawcę elektronicznym podpisem kwalifikowanym.

    Lista placówek znajduje się na stronie internetowej PKO BP BM w zakładce O nas/kontakt > Kontakt.

    Do pobrania - Formularz danych

  • komunikat 8 – 16.03.2024

  • informacja – 06.03.2024

  • komunikat 7 – 18.08.2023

  • informacja – 31.07.2023

  • komunikat 6 – 22.11.2022

  • komunikat 5 – 04.03.2022

  • komunikat 4 – 17.09.2021

  • komunikat 3 – 12.08.2021

  • komunikat 2 – 02.07.2021

  • komunikat 1 – 26.02.2021